Tool Jakhals en Giraffe-oren

Hier kan je met de kinderen gaan oefenen/ontdekken hoe zij meestal iets horen als ze een slechte boodschap te horen krijgen. Dit zijn eigenlijk vier manieren om jezelf te beïnvloeden wanneer iemand iets zegt dat je lastig vind om te horen.
Dit kan op vier manieren.
- Jakhals oren naar buiten (wakkert kwaadheid, irritatie, ... aan)
- Jakhals oren naar binnen (wakkert schaamte, schuld, ... aan)
- Giraffe-oren naar buiten (wakkert rust, opluchting, mildheid, ... aan)
- Giraffe-oren naar binnen (wakkert nieuwsgierigheid, kalmte, ... aan)

Jakhals oren naar buiten (wakkert kwaadheid, irritatie, ... aan)
- De andere verwijten, beschuldigen
Bijvoorbeeld: Jij bent fout, Het is jouw schuld!
Jakhals oren naar binnen (wakkert schaamte, schuld, ... aan)
- Jezelf verwijten, beschuldigen, klein maken...
Bijvoorbeeld: Ik ben fout, Het is mijn schuld.

Giraffe-oren naar buiten (wakkert rust, opluchting, mildheid, ... aan)
- Wat gaat er om in de ander?
Bijvoorbeeld: Luisteren en gissen naar gevoelens en behoeften van de ander.
Giraffe-oren naar binnen (wakkert nieuwsgierigheid, kalmte, ... aan)
- Wat gaat er om in mij?
Bijvoorbeeld: Wat voel ik en waaraan heb ik behoefte?
Enkele voorbeelden van stellingen die je kan gebruiken.
- De mama of papa zegt bijvoorbeeld tegen het kind: Een 7/10 is niet goed! Jij kan veel beter.
- Ik wil nu niet met jou spelen.
- Jij dient jouw huiswerk nooit op tijd in.
Hierboven vind je een werkblad dat je kan toepassen in deze les. De kinderen krijgen of denken aan een bepaalde situatie. Dan gaan ze de stappen van de Giraf gaan toepassen. Deze kunnen ze noteren/aanvullen op het werkblad.
Stap 1: Waarnemen zonder oordeel of interpretatie.
De kinderen vullen in wat ze zien of horen.
Stap 2: Herken/erken jouw gevoelens.
De kinderen vullen in hoe ze zich daarbij voelden.
Stap 3: Verbind je gevoel met je behoefte.
Hier vullen de kinderen volgende zin aan. "Ik voel me..., omdat ik behoefte heb aan...
Stap 4: Welke verschillende mogelijkheden heb je om aan je behoeftes te voldoen?
Hier denken de kinderen aan de mogelijkheden die ze hebben en kunnen ze dan ook eventueel opschrijven.
Stap 5: Verzoek doen of actie ondernemen.
Hier vullen de kinderen volgende zinnen in.
"Zou je ... willen doen?"
"Ik ga ... doen."
Hieronder nog enkele behoeftekaarten als voorbeeld voor de kinderen. Deze kunnen zeker gebruikt worden bij de jongere kinderen!